För medlemmar

Praktisk information för medlemmar i Brf Uggleviken

Nyinflyttad

Till din bostadsrätt hör en pärm ”Bostadspärmen” som producerades av Järntorget vid första inflyttningen. I pärmen står praktiska detaljer om lägenheten och övriga fastigheten. Pärmen ska följa med lägenheten vid överlåtelse. Styrelsen arbetar för att delar av innehållet i Bostadspärmen ska kunna laddas ner här på hemsidan.

Så fungerar det att bo i bostadsrätt

Som ägare till en bostadsrätt äger du nyttjanderätten till en viss lägenhet på obegränsad tid. Tillsammans med de andra i huset äger du dessutom bostadsrättsföreningens byggnad och ni ansvarar gemensamt för förvaltningen av föreningen. Att äga en bostadsrätt innebär att du förfogar över och har tillgång till din lägenhet, men också att du är medlem i bostadsrättsföreningen. Enkelt uttryckt är det en ekonomisk förening där de boende tillsammans genom föreningen äger byggnaden och förfogar över marken (tomträtt). I föreningen fattas alla beslut som handlar om förvaltning och utveckling av de gemensamma delarna – trapphus, förrådsutrymmen och liknande.

Trivselregler

Att bo i bostadsrätt innebär att ingå i en gemenskap. Vår målsättning är att alla ska ha det så trivsamt som möjligt och därför har föreningen några enkla trivselregler. Om dessa följs bidrar vi till en bra grannsämja och att vårt område förblir snyggt och attraktivt. Utöver dessa trivselregler gäller föreningens stadgar. Trivselreglerna finns tillgängliga i dokumentarkivet.

Alla behöver visa respekt för sina grannar, och i det ingår till exempel att inte störa någons nattsömn. Är du den som blivit störd, så prata först med din granne. Fungerar inte det så kan du kontakta styrelsen. Då är det viktigt att du skriver ner tid och datum för störningen samt hur du upplever att du blivit störd.

Nycklar, taggar och portkod

Till varje lägenhet hör generellt 4 nycklar och 4 taggar till passersystemet om inte fler beställts av den enskilde bostadsrättsinnehavaren. Varje tagg är registrerad i det centrala passersystemet och är spårbar den specifika lägenheten. Taggarna har behörighet till fastigheten, garaget, återvinningsrummet samt sopsugen. Beställning av extra nyckel eller tagg sker via styrelsen. Använd kontaktformuläret på hemsidan.

Alla fasta nycklar till bostaden beställs genom styrelsen och tillverkas endast utav en förbestämd låssmed, ”BB Gruppen”. När nyckeln är klar kan den betalas och hämtas ut hos låssmeden. BB Gruppen har butiker i Västberga och Kista. Endast bostadsrättsinnehavaren kan hämta ut nyckeln och legitimation krävs alltid. Självkostnadspriset är 275 kr per nyckel och betalningen sker vid uthämtning hos låssmed. Följande information bifogas till styrelsen vid beställning av nyckel:

  • Antal nycklar
  • Namn och personnummer på den som ska hämta ut nyckeln. Det måste vara bostadsrättsinnehavare. Legitimation krävs.
  • Lägenhetsnummer och nummerserien på nyckel (står på befintlig nyckel)
  • Önskat uthämtningsställe; Västberga eller Kista

Vid beställning av ”tagg” debiteras självkostnadspriset 312,50 kr per tagg på avgiftsavin. Styrelsen meddelar när taggen finns för utlämning (kan lämnas ut i postfacket) och är aktiverad. Behörighet till garage, återvinningsrum och sopsug kan dröja då dessa behörigheter administreras av tredje part. I samband med att vi lämnar ut ny tagg gör vi en rutinmässig inventering av befintliga taggar och avregistrerar taggar som inte kan identifieras. Av säkerhetsskäl avregistreras borttappade taggar för att undvika obehörig tillträde till fastigheten. Följande information bifogas till styrelsen beställningen av tagg:

  • Antal önskade nya taggar
  • Namn och lägenhetsnummer
  • Antal befintliga taggar

Nyckeltagg för utlåning

De ordinarie nyckeltaggarna som hör till varje lägenhet möjliggör access till samtliga gemensamhetsdörrar i våra fastigheter vilket betyder att de bör lånas ut med stor försiktighet. Med anledning av det finns det möjlighet att få en tagg/nyckelbricka som har begränsad access. Denna togs fram under 2022 så den ingår inte automatiskt i varje lägenhets uppsättning av taggar. Den nya typen av tagg kommer endast möjliggöra access till en specifik portentrédörr (den portdörr som medlemmens lägenhet tillhör), vilket betyder att den lämpar sig bättre att låna ut i de fall det är nödvändigt. Kontakta styrelsen för att få en sådan tagg med begränsad access.

Telia bredband / TV

Föreningen har ett gruppabonnemang hos Telia. Grundutbud som ingår i månadsavgiften är bredband 100 Mbit, TV-utbud grundpaket, Telia play samt IP-telefoni.

För supportärenden så går det att kontakta Telia på telefonnummer 90 200, alternativt via deras hemsida där de har en chatfunktion som oftast har kortare väntetid än telefonsupporten.

Det ingår en digitaltv-box samt en bredbandsrouter för varje lägenhet. Dessa tillhör lägenheten och ska lämnas kvar om man flyttar. För aktivering av mediautbud och eventuellt utökat utbud, kontakta Telia.

Vill man se TV i flera rum så går det att beställa till boxar som lägenhetsinnehavaren själv får betala. Det går även att streama kanalutbudet via Teliaplay, tex i en appletv eller surfplatta.

Som nyinflyttad i föreningen behöver man omaktivera lägenhetens abonnemang så att det kopplas till ny boende. Detta görs via Telias hemsida: https://www.telia.se/privat/bredband/kollektiva-tjanster

Byte av luftfilter / fläktfilter

Luftfilter vid elementen skall bytas regelbundet för att hålla god luftkvalitet och för att säkerställa att fastigheten har en god ventilation. Styrelsen har tidigare år köpt in luftfilter till samtliga lägenheter och installation/byte genomförs av respektive lägenhetsinnehavare. Tänk även på att fläktfilter i köket bör rengöras/bytas varje år, dels för att säkerställa god ventilation och dels för att förebygga risken för brand. Se ytterligare info nedan.

Rengöring av badrumsventil

Rengöring av ventilen bör utföras med jämna mellanrum. Tittar man noga så går det att se om det har lagt sig ett dammlager på ventilen och kring mittenkäglan. Det går att dammsuga bort det värsta dammet från ventilen, men rengöring bör också kompletteras med att sticka in exempelvis ett vikt hårt papper mellan ytterkant och mittenkäglan för att få bort all smuts. Det måste dock göras mycket försiktigt för att inte riskera att det fastnar kvar papper eller att det tappas in något i luftkanalen. Det är nämligen ett sug hela tiden från kanalen. Det är också av yttersta vikt att inte ta loss mittenkäglan eller att snurra på den. Det kan i så fall resultera i ett förändrat frånluftsflöde vilket påverkar samtliga lägenheter i stammen. Ventilerna är nämligen kalibrerade individuellt utifrån vilket våningsplan lägenheten ligger på.

Badrumsventil

 

Rengöring av fett-filter

Anordningen för ventilationen i köket är en spiskåpa med fettfilter, spjäll som kalibrerar luftflödet i stängt och öppet läge samt imkanal som leds till den gemensamma frånluftsfläkten. Ingen spiskåpa med inbyggd fläkt får installeras vid renovering.

Det är viktigt att regelbundet diska fettfiltret för att säkerställa rätt frånluftsflöde och kapacitet i fläkten. Efter några års användning kan det vara så att fettfiltret i fläkten börjar trasas sönder. Då går det att köpa ett nytt filter för utbyte. Det finns idag reservdelsfilter som är gjorda av tunna metalltrådar och är bättre lämpade för att diska i maskin. Dessa går att beställa från olika hemsidor som en reservdel för omkring 200-300 kr. Sök på fläktens modellbeteckning för att hitta rätt filter.

Om det finns en plan på att byta ut sin spiskåpa så måste den nya spiskåpan injusteras med speciellt mätinstrument för att säkerställa rätt flöde. Nya spiskåpor levereras nämligen med samtliga spjäll inställda i strypt läge.

Gällande luftflöden för respektive lägenhetsnummer går att utläsa i dokument OVK från 2013 under kapitlet Dokumentarkiv.

Element/radiatorer

De element/radiatorer som finns i lägenheterna ska ej luftas. Luftning sker centralt i systemet.

Regler för uthyrning i ”andra hand”

När det gäller andrahandsuthyrning av lägenheter gäller specifika regler enligt lagen om bostadsrätter. Tag kontakt med styrelsen i god tid om du har planer på andrahandsuthyrning av lägenheten. Uthyrning via förmedlingar såsom exempelvis AirBnb eller andra liknande delningstjänster är inte tillåtet. Styrelsen tar i dagsläget ut en administrativ avgift på 10% av ett prisbasbelopp för respektive ärende. Blankett för ansökan om uthyrning i andra hand finns tillgänglig i dokumentarkivet.

Renovering

Större renoveringar och ändringar är inte tillåtna utan styrelsens godkännande. Väggar kan vara bärande. Av säkerhetsskäl tillåts inte omdragning av befintligt vatten eller avlopp. Ventilationskanaler får inte dras om utan tillstånd från styrelsen. Mer information om vad som gäller vid renovering finns i Trivselreglerna.

Underhåll av lägenheten

I bostadspärmen finns en förteckning som visar vem som har ansvaret för underhåll och reparationer i lägenheterna. Observera att det är bostadsrättsinnehavaren (medlemmen) som ansvarar för och själv bekostar de allra flesta typer av reparationer och underhåll. Det står alltså medlemmen fritt att välja vem som ska utföra reparationer i lägenheten och om man vill betala eventuella jourtillägg för att reparationer ska utföras på kvällar och helger.

Ett stopp i toalett, avlopp eller avfallskvarn beror nästan aldrig på stopp i fastighetens avloppsledningar. Oftast är det stopp i golvbrunnar, silar och vattenlås i lägenheten, eller handhavandefel med avfallskvarnen. Således är det medlemmen som ansvarar för och själv bekostar eventuella åtgärder. Tänk på att vissa typer av arbete skall utföras på ett fackmannamässigt sätt.

Försäkring

Fastigheten är fullvärdesförsäkrad via Länsförsäkringar där det även ingår en ansvarsförsäkring för styrelsen.

Varje medlem ansvarar själv för sin hemförsäkring. En ”vanlig” hemförsäkring gäller all lös egendom. Den gäller däremot inte ”byggnaden”, d.v.s. golv och väggar. När du bor i bostadsrätt behöver du därför ett bostadsrättstillägg, som också kan kallas en hemförsäkring för bostadsrätt. Risken är annars stor att du får en högst begränsad ersättning vid en omfattande vattenskada eller brand. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att säkerställa att du har rätt bostadsrättstillägg till din hemförsäkring.

Anmäla intresse för styrelsearbete

Medlemmar välkomnas att engagera sig i föreningen. Ta gärna kontakt med styrelsen alternativt valberedningen om du har intresse av att hjälpa till.

Parkering

I kvarterets gemensamma garage finns flertalet parkeringsplatser för medlemmar. Garaget tillhör samfälligheten och parkeringsärenden, kölistor och parkeringsavgift administreras av Aimo park.

Laddplats för elbil

Samfälligheten tillhandahåller laddplats för elbil i garaget. För pris och tillgänglighet kontakta Aimo park som administrerar köplats och hyresavisering.

Sophantering

Vid eventuella fel, se kontaktuppgifter på sidan för felanmälan. Sopor får aldrig lämnas utanför lägenhetsdörren, i trappuppgången eller på gården. På gården finns sopnedkast avsedda för plast, tidningar och hushållssopor. I miljörum finns kärl avsedda för kartong, glas, metall, ljuskällor och batterier. Övrigt avfall måste lämnas till närmaste återvinningsstation.

För allas trivsel är det viktigt att vi håller soputrymmena så rena som möjligt. Se till att soporna hamnar i rätt sopnedkast eller sopkärl och absolut inte vid sidan av sopnedkast, kärl, eller utanför miljörummet.

Sophanteringen hämtar ingenting som ligger utanför kärlen eller avfall som inte omhändertas i sopnedkast eller miljörum. Bortforsling av sådant avfall belastar föreningen och de boende med en onödig kostnad.

Trapphus, säkerhet och ansvar

Vi ansvarar tillsammans för entré, cykelrum och källare etc. Det är viktigt att vi tänker på att hålla dörrar och fönster i gemensamma utrymmen stängda och låsta för att förhindra inbrott.

Ur brandsäkerhets- och utrymningssynpunkt är det viktigt att hålla trapphusen fria. Inga cyklar eller barnvagnar får ställas i trapphusen så att utrymningsväg blockeras.

Det är viktigt att vi förvarar våra saker i de utrymmen som tillhör respektive lägenhet och låter övriga utrymmen vara fria. Ordning reda skapar trivsel samt underlättar för lokalvårdare och fastighetsskötare att utföra sina sysslor.

Brandsäkerhet

Rökning i trapphuset och andra gemensamma utrymmen är inte tillåtet liksom att kasta fimpar utanför våra portar eller från balkongen. Grillning med kolgrill är förbjudet på grund av brandrisk.

Hyresavgifter och debitering av förbrukat varm/kallvatten

Individuell mätning och debitering av kall- och varmvattenförbrukning sker för varje lägenhet. Debiteringen sker löpande (med tre månaders eftersläpning) via månadsavierna som skickas ut av föreningens ekonomiförvaltare SBC. Vid frågor om innehållet på månadsavin, kontakta SBC via e-post: kundtjanst@sbc.se alternativt telefon 0771-722 722.

Cykel och barnvagnsrum

Cyklar och barnvagnar skall ställas i förråden avsedda för cyklar och barnvagnar om de ska förvaras inomhus. Dessa förråd finns i källaren för respektive trapphus.

Utdrag ur lägenhetsregister

Medlem som är i behov av utdrag ur lägenhetsregister för sin egen lägenhet, exempelvis i ett bankärende, beställer detta utdrag själv genom att kontakta SBC som förvaltar vårt lägenhetsregister. Detta görs via SBCs kontaktformulär https://www.sbc.se/kontakt/boende/ alternativt telefon 0771-722 722.

SBC kommer då behöva följande uppgifter:

  • Bostadsrättsföreningens namn (Brf Uggleviken)
  • Lägenhetsnummer
  • Bostadsrättens adress
  • Fullständigt namn och personnummer på samtliga lägenhetsinnehavare
  • Boyta
  • Bostadstyp (antal rum och kök)

Rastning av hundar

Att rasta sin hund/hundar på innergården är förbjudet. Om olyckan skulle vara framme plockar respektive upp efter sig både framför huset och på gården. I närheten av fastigheten finns hundrastgård.

Grilla

Grillning med el- eller gasolgrill är tillåtet på uteplats, balkong och terrasser. Kolgrill eller matlagning över annan form av öppen eld är ej tillåtet av brandskyddsskäl. Visa hänsyn till dina grannar och undvik att störa dina grannar med ök och os från matlagning.

Strömavbrott

Vid strömavbrott i din lägenhet kontrollera först om någon av automatsäkringarna eller jordfelsbrytaren i ”proppskåpet” har lösts ut. Om strömavbrottet kvarstår kan det bero på att en huvudsäkring har löst ut. Kontakta då styrelsen som kan felsöka och byta ut trasig huvudsäkring.

Namnskyltar i trapphus

Kontakta styrelsen för att uppdatera namn på digitalt trapphusregister, postbox och tidningsställ.

Inglasning av balkong

Vad det gäller inglasning av balkong så är det ofta mer komplicerat än vad det kan låta. För det första krävs det bygglov för att en balkong ska få inglasas. En balkonginglasning påverkar fastighetens brandskydd genom att risken för brand ökar. Av den anledningen behöver konstruktionen säkras upp mot intilliggande balkonger och sannolikt bör en brandskyddskonsult anlitas för att det ska kunna utföras enligt rådande branschnormer.

När det kommer till fastighetens och även områdets gestaltningsprinciper skulle inglasning av balkong kunna riskera att påverkar det visuella intrycket på ett otillåtet sätt.

Utifrån dessa aspekter så är det i dagsläget inte tillåtet att glasa in balkong.

Senaste inläggen

Välkommen till Årsstämman 2024

Kallelse och dagordning till föreningsstämma kommer distribueras i postfack (se även digital kallelse till Årsstämma).

Datum för stämman är 2024-05-30, kl 19:00 och vi kommer husera i Förskolan på markplan (ingång från innergården).

Var vänlig och anmäl dig via e-post till styrelsen@brfuggleviken.se

Ev. motioner skall vara styrelsen tillhanda via mejl (styrelsen@brfugglviken.se) senast 1 vecka före stämman.

Stadgeändringsförslag kommer diskuteras med anledning av ändringar i Bostadsrättslagen. Se Stadgeändringsförslag samt Stadgeändringsförslag med spårade ändringar. Stämman kommer besluta om stadgeändringsförslaget ska antas i en första beslutsomgång. Stadgeändringsförslaget behöver även antas på en extra föreningsstämma som styrelsen planerar att kalla till under hösten.”

Välkomna!

  1. Ny dörrautomatik Jaktgatan 17 Lämna ett svar
  2. Inventering av nyckelbrickor (taggar) Lämna ett svar
  3. Ny typ av nyckeltagg med begränsad access Lämna ett svar
  4. Dörrlåspolicy fastslagen Lämna ett svar
  5. Instruktion om rengöring av luftflödesventiler Lämna ett svar
  6. Ventilationskontroll – OVK Lämna ett svar
  7. Har du testat SBC:s portal Vår Brf? Lämna ett svar
  8. Information om brandskydd Lämna ett svar
  9. Rensning i cykelrum Lämna ett svar